Persoonlijk Leiderschap
Semester 2
David Hovanesian – 2088889
Taken, activiteiten en uren.
Welkom
Aan het begin van het eerste jaar ORM heb ik, samen met mijn compagnon Storm, Teazie opgericht om innovatief te werk te gaan met thee. Echter bedacht ik me richting het eind van het eerste schooljaar ook dat ik graag met andere soorten dienstverlening bezig ben – zoals websitebouwen. Samenwerken met klanten en B2B-relaties geven mij veel energie.
Daarom heb ik besloten om dit jaar mijn tweede bedrijf te starten – DH Designs & Marketing, waar ik klanten help door websites te bouwen, logo’s te ontwerpen en SEO-onderzoeken uit te voeren en op basis daarvan adviezen te geven.
Hoewel de behoefte er was om klanten hiermee te helpen, kwam het bedrijf niet meteen in het begin van jaar 2. Hieronder kun je mijn originele PGP lezen, waarin dat zichtbaar is.
Hierin zijn de volgende 3 leerdoelen te zien:
-Zakelijke klanten werven
-Eigen bedrijf oprichten
-Bekend staan als marketingexpert binnen mijn netwerk
Dat is DH Designs & Marketing geworden – het bedrijf wat centraal staat voor PL en mijn ontwikkeling als professional in jaar 2. Mijn aanpak is gericht geweest op leren in de praktijk en in lijn blijven met mijn leerdoelen en PGP.
Het startpunt:
begin jaar 2

1. Startpositie
- Zoals te zien is in de PGP, was ik vooral op zoek naar nieuwe bezigheden op professioneel gebied omdat ik meer interesses heb dan thee. Ik heb (mede door het oprichten van Teazie) wat ervaring opgedaan in websitebouw en ben erachter gekomen dat dit één van de hoofdzakelijke diensten is die ik wil bieden. Hieronder zie je de activiteiten waarmee ik me dit jaar heb bezig gehouden voor PL.
2. Activiteiten
- Onderzoek websitebouw, programma’s, basiscodering;
- Websitebouw, voor DH Designs en mijn opdrachtgevers;
- Grafisch ontwerp (logo’s), wederom voor DH Designs en opdrachtgevers;
- Kennisdeling & netwerken;
- Covid College Tour, Masterclass en Q&A.
3. Toepassingen & uren
- In totaal heb ik voor PL in jaar 2 een totaal van 138 uur vrij ingevuld met de bovenstaande activiteiten.
- Verder op deze pagina vind je een overzicht van de door mij uitgevoerde activiteiten, bewijs, reflectie en feedback.
Onderzoek websitebouw
Voor mijn bedrijf, DH Designs & Marketing, wil ik websitebouw een groot deel van mijn dienstverlening laten uitmaken. Ik weet al dat ik het bouwen van WordPress websites enorm interessant vind, maar er valt nog veel te leren. Zeker voor de externe opdrachten moest ik me meer verdiepen in websitebouw.
Eindsituatie & reflectie
WordPress biedt een relatief simpel platform – dat blijkt nog steeds waar te zijn, vergeleken met andere CMS. Echter blijkt wel dat een basiskennis van HTML en CSS code in vrijwel alle CMS platformen belangrijk zijn om te beheersen om net wat meer te kunnen doen. In retrospect vroegen mijn opdrachtgevers niet enorm complexe onderdelen voor hun websites, dus heb ik een comfortabel leertempo kunnen aanhouden. Ik heb me meer verdiept uit interesse dan noodzakelijkheid en ben daardoor niet in tijdnood gekomen.
Ik vond het vooral interessant en nuttig om meer te leren over HTML. Ik had namelijk meteen door hoe vaak het eigenlijk gebruikt wordt, dus hoe vaak zulke codes nuttig kunnen zijn. Zelfs voor mijn grafische werk bij DH Designs & Marketing, zoals QR-codes, zal ik HTML kunnen blijven gebruiken. Binnen het kader van PL semester 2 is dit een eindsituatie, maar er valt nog veel meer te leren in dit gebied. Welke kennis ik nodig zal hebben zal vooral worden gestuurd door opdrachten en opdrachtgevers. In het vervolg wil ik dan ook graag bezig blijven met verdiepen in het maken van websites – het liefst wil ik steeds gecompliceerdere websites kunnen maken en onderhouden.
Scroll voor
mijn ontwikkelingen
De nodige
voorbereidingen
Cumulatief
24 uur

1. Startpositie
- Basiskennis van WordPress en Elementor;
- Benieuwd naar meer informatie en kundigheid binnen Elementor;
- Niet veel verstand van thema’s en het modificeren daarvan;
- Moeite met het inrichten van buitengewone website-elementen;
- Meeste ervaring met Teazie website opgedaan;
- Enige inzicht in hoe lang het duurt om een website te bouwen.
2. Activiteiten
- Verdieping Elementor Pro;
- Verdieping marges & paginacorrecties;
- Verdieping responsive modus (verschillende apparaten);
- Onderzoeken WhatsApp koppelingen op websites;
- Verdieping HTML-basis;
- Verdieping CSS-basis;
- Gebruik gemaakt van online bronnen en YouTube instructies.
3. Toepassingen & uren
- Gebruikt voor volgende activiteit (ontwikkeling websitebouw);
- Eigen website gemaakt (www.dhdesigns.nl) en 4 websites voor klanten.
- Totaal: 24 uren
Ontwikkeling websitebouw
Dit is voor mij het belangrijkste punt geweest voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Dit leerdoel is waar ik mijn kennis toepas en het ook toets met opdrachtgevers. Ik heb in dit schooljaar in totaal 5 websites gebouwd, inclusief deze eigen website voor mijn nieuwe bedrijf. De 4 opdrachtgevers wilden graag websites voor het volgende (in willekeurige volgorde):
-Een webshop voor vintage artikelen
-Een website ter promotie van een duurzaamheidsplatform – gericht op gemeentes
-Een website ter promotie van een schildersbedrijf
-Een webshop voor een online juwelier
Eindsituatie & reflectie
Ik heb enorm genoten van mijn eerste opdrachten via DH Designs & Marketing. Het uitbesteden van websitebouw is iets wat (startende) ondernemers al snel doen en naast het bouwen van de site zelf, vind ik ook het meedenken een leuk aspect. Het is niet helemaal op het niveau van consulting, maar meer creatief advies of het delen van ervaringen.
Moeilijkheden die ik hier heb ervaren zijn gelukkig altijd beperkt gebleven – het waren kleine bugs of (technische) zaken die om welke reden dan ook niet werkten. Na korte onderzoeken kwam ik online vaak wel antwoorden tegen.
Mijn ervaring bij het opstellen van de websites was dan ook prettig. Het is niet vlekkeloos gegaan, maar snel genoeg om de klanten tevreden te houden. Ik heb meerdere keren complimenten gekregen op mijn communicatie en aanpak. Deze feedback heb ik dan ook gedeeltelijk op mijn website verwerkt.
Ik denk dat ik het bouwen van websites nog een lange tijd ga doen en ik kijk ernaar uit om mijn portfolio uit te breiden.
Het echte
werk
Cumulatief
85 uur

1. Startpositie
- Alleen Teazie’s website gebouwd. Wel meerdere keren, aangezien we regelmatig de huisstijl, opzet en producten/diensten hebben veranderd;
- Enkel gewerkt met WordPress en Elementor (free).
2. Activiteiten
- 5 websites gebouwd, waaronder 4 voor opdrachtgevers;
- E-mails opgezet per domein;
- Startdocumenten geschreven voor handover;
- Feedback verzameld voor eigen website/bedrijf.
3. Toepassingen & uren
- De volgende websites heb ik gebouwd in deze periode (klik om te bezoeken):
- www.dhdesigns.nl
- www.annajuweliers.nl
- www.ikbenchanger.nl
- www.yuksidmix.nl
- www.meghou.nl
- Totaal: 71 uren
4. Gallerij
Ontwikkeling grafisch werk
Het opzetten van websites is iets wat ik sowieso wil doen, maar om mijn aanbod sterker en completer te kunnen maken, heb ik mezelf voorgenomen om ook aan de slag te gaan met het ontwikkelen van mijn vaardigheden omtrent grafische vormgeving. Ik vind niet dat ik hier aanleg voor heb en vind het over het algemeen uitdagend, dus is dit wederom een belangrijk onderdeel voor mij. Ik heb een opdrachtgever gevonden voor een logo ontwerp en heb ook wat kleinschalig grafisch werk gedaan voor de bovengenoemde websiteklussen.
Net zoals bij het eerste leerdoel, vergde dit wat verdieping in programma’s, technieken en creatieve inzichten.
Eindsituatie & reflectie
Grafisch vormgeven vind ik nog steeds moeilijk. Ik denk dat ik veel zou hebben aan een cursus hierover, zoals Digital in P1 gericht was op websitebouwen.
Hier heb ik vooral gemerkt dat ik het lastig vond als ik geen directe invulling kon geven aan de wensen van klanten. Op dit gebied voel ik me dan ook een stuk minder competitief dan als het aankomt op websitebouw. Tenzij ik me hier een stuk verder in kan ontwikkelen, is het waarschijnlijk slimmer om ervoor te kiezen om dit uit te besteden bij grotere en/of belangrijkere opdrachten.
Iets wat ik hierin achteraf lastig vond, was dat ik wat tijd spendeerde met de opdrachtgever om een stijl te vinden die ze goed vonden (van andere logo’s, ter inspiratie). Toen we vervolgens een goede stijl gevonden hadden, heb ik geprobeerd de logo’s ook in die stijl te maken. Daarna kreeg ik wel de feedback dat de logo’s erg veel op elkaar lijken. Volgende keer zou ik dus meerdere stijlen opzoeken, zodat ik niet zo specifiek te werk ga en voldoende variatie bied. Wat betreft de toekomst van DH Designs, weet ik niet of logo-ontwerp echt een integraal onderdeel gaat zijn. Ik heb er minder plezier van dan websites bouwen.
Uitbreiding
& verbreding
Cumulatief
121 uur

1. Startpositie
- Wel eens gewerkt met Photoshop in andere context (niet voor grafisch ontwerp);
- Weinig kennis van creatieve handvatten, rule-of-thumbs;
- Alleen het Teazie logo ontworpen.
2. Activiteiten
- 1 logo ontwerpklus, met 4 concepten;
- Eigen logo voor DH Designs & Marketing;
- Logo voor Anna Juweliers;
- Verschillende (korte) onderzoeken en online kennisfilmpjes over grafisch ontwerp en praktische tips voor programma’s als Photoshop;
- Verdiept in InDesign.
3. Toepassingen & uren
- Logo’s ontworpen en veel gecommuniceerd met opdrachtgevers;
- Samen met opdrachtgevers gekeken naar andere logo’s die bevielen en concepten hierop gebaseerd;
- Totaal: 36 uren
4. Gallerij
Kennisdeling & netwerken
Dit semester kreeg ik een uitnodiging van het duurzaam adviesbureau Facet om te presenteren over SEO en te schrijven over Storytelling voor hun blog. Dit was een goede kans om mijn nieuwe kennis meteen op een vrije manier te delen voor een (in retrospect) leuk, jong team.
Ik kreeg dus een instructie en mocht een blog schrijven voor hun kennisbank over storytelling en het effect daarvan op effectieve communicatie. Daarbij moest ik rekening houden met hun lezers, welke voornamelijk bestonden uit gemeentes.
Daarnaast werd ik uitgenodigd om tijdens hun wekelijkse (online) bedrijfsmeeting een presentatie en Q&A-sessie van maximaal anderhalf uur te houden over SEO. Hierbij werd ik gevraagd om ook praktische tips te geven in de samenvatting, zodat de werknemers met hun toekomstige stukken tekst rekening kunnen houden met SEO-gezondheid.
Eindsituatie & reflectie
De opdracht van Facet was onverwachts, maar een leuke kans om te testen wat ik nou echt kan laten zien en in hoeverre het nieuw en nuttig is voor mensen. Ik had een groep met een gevarieerde kennis over SEO, maar ik heb ervoor gekozen om de presentatie liever iets te simpel dan te lastig te houden. Achteraf kreeg ik te horen dat die beslissing gewaardeerd werd.
Van de Facet medewerkers heb ik achteraf complimenten gekregen op de inhoud, de Q&A en mijn presentatiewijze. Daar was ik natuurlijk heel blij mee! Ook heeft één van de medewerkers contact opgenomen met mij voor een potentiële websiteklus.
Ook de gastblog was leuk om te schrijven – helemaal omdat, in tegenstelling tot de Teazie blogs, ik hier randvoorwaarden toegewezen kreeg. Ik vond het verfrissend om binnen nieuwe kaders en voor een ander publiek te schrijven, maar heb op dit artikel helaas beperkte feedback gehad. Alleen van team Facet – niet van lezers.
Ik denk dat ik de volgende keer bij zo’n dergelijke presentatie ga vragen om over 6 maanden terug te komen voor een check-up.
Presenteren
en toetsen
Cumulatief
127 uur

1. Startpositie
- Op dit moment had ik me al verdiept in SEO in analyses voor Teazie en een externe opdrachtgever voor deze periode;
- Storytelling was hiervoor al enige tijd een interesse van mij. Dit heb ik gebruikt voor mijn 50+ blogs voor Teazie.
2. Activiteiten
- Literatuuronderzoek gedaan naar storytelling en vooral inzake doeltreffende communicatie;
- Informatie van lessen vertaald naar een artikel met als doel een prettige leeservaring en voldoende informatie;
- Presentatie voorbereid en gegeven aan het personeel;
- Q&A-sessie gedaan met deelnemers voor vervolgvragen;
- Achteraf, slides gedeeld en GO gegeven om blog te publiceren. Link naar blog. Link naar slides. Link naar presentatie opname.
3. Toepassingen & uren
- Presentatie en Q&A;
- Kennisartikel;
- Totaal: 6 uur
4. Gallerij
Covid College Tour
Aan het begin van blok 4 belde Paul Bartels mij om me uit te nodigen voor de Covid College Tour Masterclass met Mathijs Bouman – over de impact van Covid-19 op de economie. Ik was natuurlijk meteen verkocht! Super om zo’n kans te krijgen om daaraan mee te doen.
Ik moest me wel vrijwel direct gaan verdiepen, omdat ik niet al te veel economisch nieuws volg en niet wist hoe breed de onderwerpen zouden zijn – achteraf bleek dat wij (de deelnemende studenten) hierin vrij veel konden sturen.
Ook heb ik dit als kans gebruikt om samen met Storm meer te leren over video-editing ter promotie van dit evenement op LinkedIn. Ik liet me adviseren over software en welke clip ik het best zou kunnen delen.
Eindsituatie & reflectie
Dit was misschien wel het leukste onderdeel van mijn PL-activiteiten. Wederom compleet onverwachts om hiervoor gevraagd te worden (aanleiding was het vak Scale Up in blok 3). Hele nieuwe kans om in een professionele studio te komen voor een live uitzending met de huiseconoom van Nieuwsuur. Ik heb van alle fases van dit evenement enorm genoten.
Video editing was helaas een andere ervaring. Ik vond dit enorm irritant – ik vond mezelf er niet goed in, heb niet het idee gehad dat ik er wat van heb opgestoken en vond het uiteindelijk ook geen nuttige inzet van mijn tijd. Ik vind dat er te veel kennis vereist is om effectief te kunnen editen. Ik heb het in ieder geval wel geprobeerd, maar ik heb ook geleerd dat ik dit voortaan niet zelf wil doen. Ik heb voor deze video ook alleen de video uiteindelijk bijgesneden.
Uniek
evenement
Cumulatief
138 uur

1. Startpositie
- Ik moest me verdiepen over de actuele situatie van de Nederlandse economie;
- Nog nooit een video ge-edit, behalve op telefoon;
- Niet eerder meegedaan aan een studio-opname.
2. Activiteiten
- Economisch nieuws (via Nieuwsuur, FD en nu.nl) gevolgd;
- Cryptocurrency bestudeerd en online kennisclips gekeken;
- Vragen voor de Q&A geformuleerd (5);
- Verdiept in video-editing met Storm en via online kennisclips.
3. Toepassingen & uren
- Pre-show meeting gehad t.b.v. voorbereiding, inhoud uitzending en praktische zaken;
- Naar de studio gegaan voor de live uitzending van de Covid College Tour. Deze is hier terug te kijken;
- De video bijgesneden en gedeeld op LinkedIn;
- Totale uren: 11
4. Gallerij
Overzicht en hoogtepunten
Dit semester heb ik veel gewerkt aan mijn persoonlijke ontwikkelingen en de doelen die ik voor mezelf gesteld heb als professional in mijn PGP. Ik heb het idee dat ik in het afgelopen semester dan ook veel ervaring heb opgedaan en ben vooral content geweest met de doelen/activiteiten waar ik mee bezig was.
De grootste moeilijkheden voor mij dit semester waren vooral nog op technisch gebied. Bij het bouwen van websites, grafische vormgeving (technisch + creatieve moeilijkheden) en bij het video-editen. Echter ben ik door voldoende communicatie met o.a. opdrachtgevers altijd tot een oplossing gekomen. Ik heb in sommige gevallen ook geleerd dat ik sommige facetten niet zelf wil doen of niet leuk vind.
Mijn favoriete aspect van de activiteiten die ik hierboven omschreven heb, is zonder enige twijfel het contact met anderen geweest. Ik heb enorm veel mogelijkheden gehad om feedback te krijgen, te sparren, inzichten te delen en te netwerken. De meeste activiteiten voelden voor mij dan ook als een logische aansluiting op mijn onderneming en aanbod.
Hier is de update van mijn PGP te vinden. De veranderingen/toevoegingen heb ik gemarkeerd. Ook is de nieuwe website tekst toegevoegd.
Mijn
ontwikkelingen
en vooruitzicht


Feedback
- Ik heb bij de 3 mensen die in mijn PGP zijn genoemd feedback gevraagd over mijn ontwikkelingen. Deze zijn hieronder te zien.
- Lenny’s feedback
- Jorrits feedback
- Storms feedback
- Presentatie feedback (post-its)
Reflectie
- In dit stuk zal ik reflecteren op mijn persoonlijke ontwikkeling en hoe ik, los van de inhoud van mijn geleverde producten, veranderingen heb gezien.
- Eén van de meest opvallende zaken voor mij is dat ik minder suggestief ben geworden in mijn houding. Bij mijn eerste paar opdrachtgevers stelde ik vooral het e.e.a. voor, terwijl ik nu probeer meer vragen te stellen en te luisteren. Ik merk dat opdrachtgevers dat ook als prettig ervaren en (ook niet onbelangrijk) dat het eindproduct zo beter bevalt.
- Een ander punt, wat wel verwant is, is mijn manier van acquisitie. Deze was ook heel suggestief, maar bij DH Designs heb ik toch wat vaker te maken met maatwerk en unieke eisen. Daarom heb ik mijn houding hierin veranderd, maar ik denk dat ik ook een standaard vragenlijst ga opstellen voor mijn acquisitie vanaf volgend jaar.
- Het liefst zou ik ook meer kennisdelen. Ik heb gemerkt dat ik dat ook ontzettend leuk vond, ook al kreeg ik daar niet voor betaald dit jaar. Ik denk dat ik liever meer presentaties, workshops of Q&A’s zou geven. Het heeft te maken met dat ik inspireren nog altijd enorm leuk vind en dit een manier is om dat te combineren met DH Designs & Marketing.
Vooruitzicht
- Ik kijk er enorm naar uit om de volgende organische stappen te zetten voor DH Designs & Marketing. Ik geloof, op basis van dit semester, dat intensieve samenwerkingen me de gunstigste leercurve bieden en ik hier ook het meeste energie uit haal.
- Ik zal me dan ook richten op het werven van nieuwe klanten en ook te experimenteren met gratis kennisdelingen en/of presentaties om zo voor nieuwe mensen te komen en mijn kennis te toetsen. Via Facet ben ik erachter gekomen dat ik dit een prettige manier vind om te peilen wat mensen nuttig vinden en dus ook hoe ik, als professional, waarde creëer.
- Bedankt voor het lezen van mijn portfolio!